Tveksam?

Har kollat lite på info om Canon EOS 400D nu, och tycker den verkar bra. Men känner mig osäker. Detta skrev en kille om denna kamera, 



Först och främt, jag äger den inte själv. Men jag har fingrat en hel del på den då min kompis äger en. Så nu kommer min dom (eftersom jag inte köpte en själv)

1. Tekniskt sett är det en state.of.the.art i sin generation. Den har 10 MP, dammskydd, stor display och annat som tillhöd 4X-serien från Canon. BRA!

2. Den känns som en liten råtta i handen. Med kit-optiken som är lätt och liten går det väl ann, men det är fortfarande en leksakskänsla. Tyvärr. Föregångaren 300D var inte så här löjligt liten. Dåligt.

Kvaliten har högsta betyg av mig som det mesta från Canon, men ergonomin drar ner betyget.

3. Jag tycker inte batterigreppet kompenserar för detta, men visst det är till stor hjälp. Med andra ord utan batterigrepp: köp inte. Så du måste med andra ord lägga på de pengarna i budgeten.

4. Användarvänligheten tycker jag inte om. Har du en gån klämt på en "riktig" kamera, alltså 20D/30d/40D/5D och uppåt så förstår du vad jag menar. Med två stora rattar ställer du in alla relevanta inställningar. På denna måste du trycka, hålla nere och trycka, gå i menyer osv.

5. Kitoptiken är riktigt usel. Och det är irrelevant att skriva att kamerahuset tar bra bilder. Ett kamerahus tar inga bilder alls. Så du måste komplettera med bättre optik.

Mycket gnäll. Nu kommer the verdict:

Det ÄR en mycket bra kamera, men du måste ta ovanstående i beaktande innan du köper den. Med rätt optik blir bilderna verkligen superba. Men det är stökigare att göra inställningarna så du kanske rent av missar bilden? 3 bilder per sekund är i underkant tycker jag. Tänk också på att bättre objektiv som regel är större och tyngre, och det är viktigt för ergonomin att det blir balans mellan kamera och glugg. Denna kameran blir lite för lätt på de större grejjerna.

Om du är seriöst intresserad av foto, glöm den här saken och gå direkt på 40D. Du får spara lite mer men får 1000-falt tillbaka.

Om du är ny på foto och ska köpa din första digitala systemkamera, kör med denna! Då kommer du inte bli besviken!

(Men glöm inte att kolla blocket och tradera efter begagnade 30D). Även om det är en generation äldre så föredrar jag den.

 


Ni som hört eller vet mer om denna kamera, håller ni med honom? För i sådana fall känns det som om det är mycket mer man måste köpa till kameran istället för bara den liksom. Behöver verkligen hjälp med detta, mamma vill ha besked! =)





Kommentarer
Postat av: Gina

Ojojoj vilken fin blogg du har :)

2008-06-13 @ 16:57:41
URL: http://ginah.blogg.se/
Postat av: gina

ja du! den var riktigt fin!

2008-06-13 @ 19:11:10
URL: http://ginah.blogg.se/
Postat av: L

min kompis har en sån (och har även fotat med samma eller liknande modell i skolan), och den funkar jättebra, man kan ta asfina bilder med den om man är tillräckligt skillad. har själv kollat efter en sån, och såg några bilder en fotograf tagit med kameran och de var jättefina, så kvalitén är ju väldigt bra. och den känns inte alls konstig i handen när man fotar och så heller...

den är ju ändå relativt "billig" för att vara en systemkamera, så kör på den. det tänker jag göra. :)

2008-06-13 @ 19:35:28
Postat av: Bibip

Ja, är man ett super-proofs och har all kamera utrustning som reflektorer, ljus, soft-boxes och en studio och tar 6000 eller mer i timmen så kan jag hålla med. Tänker du lära dej fota, kanske göra lite jobb, några posters, osv. KÖR PÅ 400D!!! Det är sant att 40D är bättre, men då finns det bättre än den också som är ännu dyrare! Att den (400D) är liten är ett plus eftersom man lätt kan ta med den utan att köpa en hel utrustning. Men som sagt, 400D ÄR bra, jag har tagit proffs-bilder med en 350D och en 400D.

2008-06-14 @ 13:52:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Välkommen till min blogg! Går nu sista terminen i gymnasiet, inriktning frisör. Jobbar extra som cafébiträde för tillfället. En dag i veckan ägnar jag åt att träna gymnastik och en dag åt dans. Jag har ett stort intresse inom hår & make-up, så det kan ni hitta mycket om. Men vardagligheter som skola, shopping, skitsnack och etc. kommer ni också kunna läsa om.

RSS 2.0